0kdgbwba.jpg

גבינות טבעוניות הן שם דבר לא רק למי שהתזונה שלהם טבעונית, משום שהן טעימות, מזינות ומביאות איתן מגוון, עושר וחדשנות למטבח. מרבית הגבינות אשר עשויות חומרים מן הצומח הן על בסיס אגוזים, ובעיקר על בסיס קשיו ושקדים. גבינת קשיו טבעונית או גבינת שקדים טבעונית יכולות לבוא בתצורות רבות ולחקות מרקמים וטעמים רבים של גבינות מן החי: לאבנה, קוטג׳, מוצרלה, שמנת, צהובה, פרמז׳ן, יוגורט, ואף עזים. 

גבינה היא מוצר בסיס בכל מטבח, ארוחת בוקר ישראלית בדרך כלל תכיל גבינה ומאכלים רבים כמו פיצה, פסטה, טוסט, פשטידות, סלטים וכריכים מבוססים לרוב על גבינה. ובכלל, גבינה היא מאכל שקל לבשל אתו, היא לא מצריכה ידע רב במטבח. ניתן לומר שלטבעונים יש הרבה מה להתגעגע כאשר הם מוותרים על מוצרים מן החי ובמיוחד על גבינה. גבינות טבעוניות מהוות תחליף מצוין למצרך בסיסי שנעשה ממש חסר לטבעונים רבים. עם זאת, לא רק הגעגוע משחק תפקיד, וגבינות טבעוניות הן גם עשירות תזונתית ובריאות במיוחד. 

אגוז הקשיו - כוכב במטבח הטבעוני

כאשר אגוזים משמשים על מנת לייצר גבינות טבעוניות, הם נטחנים עד ליצירת מרקם קטיפתי, שבשילוב הטעמים הנכונים יכולים להידמות לגבינה של ממש. גבינת קשיו טבעונית היא אחת הגבינות הנפוצות וקשיו הוא כוכב במטבח הטבעוני. הוא ידוע כאגוז עשיר בברזל, מגנזיום ואבץ, קרוב משפחה של הפיסטוק, וגדל באמריקה הדרומית, כיום הוא גדל במדינות בעלות אקלים טרופי. 

עץ הקשיו הוא בעל פרחים ופירות, פרי הקשיו נקרא גם ״תפוח הקשיו״, ממנו מכינים מיץ פופולרי בברזיל. את פרי הקשיו עצמו לא מייבאים בעולם, משום שהוא מגיע לתסיסה לאחר 24 שעות מרגע הקטיף. ולמעשה, רק בית הגלעין של הפרי הוא אגוז הקשיו. אגוז הקשיו הטרי בכלל לא נחשב לאגוז מבחינה בוטנית, וללא עיבוד וטיפול נחשב לרעיל. קשיו שנמכר בשוק כטרי הוא למעשה לא טרי, אלא היה חייב לעבור תהליך עיבוד על מנת להיות מוכן לאכילה. האגוז הטרי עובד תהליך חימום שבאמצעותו מופרדת הקליפה מן האגוז ורק אז הוא יכול להיחשב כאכיל. 

אורח חיים בריא עם מצפון נקי

טבעונות היא כבר מזמן לא עניין של מוסריות בלבד. ישראלים רבים בוחרים בטבעונות גם בגלל אורח החיים הבריא שהתזונה הטבעונית מביאה אתה. תזונה טבעונית מתבססת רק על חומרים מן הצומח ואינה כוללת חומרים מן החי כגון בשר, חלב, ביצים ודבש. אך טבעונות היא תזונה עשירה, וחומרים מן הצומח מכילים מינרלים, סידן, סיבים תזונתיים, ויטמינים ושומנים טובים. אורח החיים הטבעוני מביא אתו שינוי מבורך להרבה ישראלים שהתרגלו לצרוך בשר באופן יומיומי מה שגרם לכולסטרול לעלות. קל יותר להיות בריאים באמצעות הטבעונות, כאשר התזונה מבוססת בעיקר על ירקות, פירות וקטניות. 

תחליפים לטבעוניים משמשים לא רק את הטבעונים, אך גם את מי שרגישים או אלרגיים ללקטוז, וגם את מי שמחפשים לגוון את המאכלים במטבח שלהם. למעשה, מאכלים רבים בכל העולם הם ממילא טבעונים, הרבה מהם נמצאים במטבח ההודי והאסייאתי בכלל. כפי שהמטבחים מהמזרח הכניסו עניין ועושר למטבח המערבי, גם הטבעונות מייצרת טרנדים, מגמות ועניין במטבחים ברחבי העולם. לא רק גבינת קשיו טבעונית, אלא גם ממרחים ורטבים רבים שניתן לייצר מהעולם הצמחי מאפשרים להכניס טעמים מגוונים למאכלים ותבשילים. הבישול הטבעוני הוא מאתגר יותר ומסעדות רבות הכניסו לתפריטים שלהן מספר מנות טבעוניות, או שהוקמו על טהרת הטבעונות וייצרו מנות אייקוניות וחדשניות הגורמות לסועדים לא להאמין שאלו רק ירקות, פירות או קטניות המונחים על הצלחת. 

איפה אפשר למצוא גבינות טבעוניות? 

ניתן לומר בבטחה שמרכז הטבעונות בישראל הוא גם העיר המרכזית בארץ, תל אביב. בתל אביב ניתן למצוא מגוון מסעדות, בתי טבע וחנויות על טהרת הטבעונות. בבתי טבע תל אביביים ניתן למצוא לא רק תחליפים, מאכלים ואוכל טבעוני תעשייתיים אלא גם מעדניות על טהרת הטבעונות שמציעות תחליפי גבינות, ממרחים ובשר כמו גבינת קשיו טבעונית, המבורגר פטריות, בשר על בסיס חלבון סויה ועוד. לעומת רשתות שיווק וסופרים גדולים, בתי טבע משמשים כמו מקדש לטבעונים ומשווקים לא רק אוכל אלא מוצרי ניקיון, טיפוח ותוספי תזונה. 

סל הקניות שלי