4bcp20bg.jpg

אם לפני כ-20 שנה התזונה הצמחונית הייתה עדיין בחיתוליה, היום אנחנו רואים שהתזונה הטבעונית הפכה לטרנד של ממש. יותר ויותר אנשים מחליטים לוותר על מוצרים מן החי, לרבות בשר, עוף, דגים, מוצרי חלב, ביצים, דבש ועוד, ועוד – ולהמיר אותם בתזונה שמבוססת אך ורק על מוצרים מן הצומח, תחליפים לטבעונים וכד'. מדובר בטרנד עולמי שדווקא בישראל הקטנה הפך דומיננטי מאוד, וניתן לראות בסקרים שמדי שנה יותר ויותר ישראלים מחליטים לעבור לתזונה טבעונית. יש מעט מאוד מסעדות כיום בישראל שאינן מספקות פתרונות לאוכלוסייה הטבעונית, וערים כמו תל אביב הפכו זה מכבר לגן עדן לטבעונים, עם חנות טבעוניות וכמובן שפע מסעדות טבעוניות או ידידותיות לטבעונים שמעניקות מענה יותר מהולם לקהל לקוחותיהן.

למה אנשים עוברים לטבעונות?

על אף שהטבעונות הפכה לסוג של טרנד, בסופו של דבר המעבר לטבעונות הוא מעבר משמעותי שמבוסס על החלטה פרטית, על רצון ועל מוכנות לעשות שינוי. התזונה הטבעונית מקושרת אסוציאטיבית יותר מכל לנושא המוסרי. בשנים האחרונות ישנה מודעות הולכת וגוברת לדברים שמתרחשים מאחורי הקלעים, במיוחד בתעשיות הבשר, החלב והביצים, וכתוצאה מכך רבים מחליטים להימנע מתמיכה כלכלית בתעשייה זו, כלומר להפסיק לצרוך מוצרים מסוימים. אין וטעימים.
רבים תוהים מדוע יש צורך מלכתחילה ביצירת תחליפים לטבעונים. אם מישהו החליט, לדוגמה, להפסיק לצרוך מוצרים מן הצומח, הוא אמור לוותר על המבורגרים, לא? אז מה פשר המרדף אחר המבורגר שדומה במיוחד למקור? ל"רדיפה" הזו אחר תחליפים יש מספר סיבות מרכזיות.

געגוע לטעם

זה שמישהו החליט להיות טבעוני, לא אומר בהכרח שבשר, ביצים או גבינות לא טעימים לו. טבעונים רבים מעזים להודות שהם מתגעגעים לטעמים ולמרקמים של התזונה מן החי, אף שהם לא מוכנים לצרוך אותם יותר. תחליפים טבעוניים איכותיים מאפשרים להם לצרוך מוצרים מן הצומח מבלי להתפשר על הטעמים שהם אוהבים.


געגוע לחוויית האכילה

יש מאכלים שמעבר לטעם, הם מקנים חווית אכילה שלמה. לדוגמה, פיצה או סושי הם חלק מתרבות בילוי מסוימת שלא כולם יכולים בלעדיה. הודות לתחליפים טבעוניים איכותיים, כל אחד יכול ליהנות מהחוויה של הכנת פיצה ביתית עם גבינה נמסה ונמתחת שעליה תוספות מיוחדות.

על החשיבות של תחליפים לטבעונים

מעבר לכך שתחליפים איכותיים לבשר ולגבינות מאפשרים לכל אחד להמשיך ליהנות מהטעמים האהובים ומהחוויות שמביאים עמם מאכלים מסוימים, יש לתחליפים האלו משמעות עמוקה נוספת. במקרים רבים, אנשים מעוניינים לעבור לתזונה טבעונית אולם מתקשים לשלם את המחירים הכרוכים בכך. הם לא רוצים לוותר על המאכלים שהם אוהבים, למצוא את עצמם מכינים כל דבר מאפס ומתעסקים במטבח שעות רבות מדי. תחליפים קנויים שמפתחים אנשי מקצוע מתחום הקולינריה מאפשרים לכל אחד לבחור לאכול רק מה שהוא רוצה, גם אם ההבנה שלו במטבח היא מינימלית.ספק שההיבט האידאולוגי משמעותי מאוד, ומהווה מניע ותמריץ להחלטתם של טבעונים רבים לבחור באורח חיים זה.


יחד עם זאת, יש שתי סיבות נפוצות נוספות למעבר לטבעונות. הראשונה קשורה להיבט הבריאותי. רבים מהאנשים שבחרו באורח חיים טבעוני קושרים בין התזונה מן החי להשלכות שליליות מסוימות על בריאות הגוף. במקרים אלה, התזונה מן הצומח מהווה דרך לשמור על הבריאות. אנשים שבוחרים בתזונה טבעונית מהמניע הבריאותי בדרך כלל יקפידו מאוד על תזונה בריאה באופן כללי. גורם נוסף שמהווה עבור לא מעט אנשים עילה לעבור לטבעונות הוא המרכיב הסביבתי. בעיני רבים, צריכת מוצרים מן החי משמעותה תמיכה בתעשייה מזהמת ולא ירוקה. המעבר לטבעונות מהווה עבורם דרך לשמור על העולם שלנו ולהקטין את טביעת הרגל האקולוגית.

תחליפים – באמת צריך את זה?

בשל הפופולאריות הרבה של התזונה הטבעונית, היום ניתן למצוא לא רק במסעדות אלא גם בסופרים, מכולות, חנויות טבע ומעדניות מגוון תחליפים לטבעונים. ניתן למצוא לדוגמה גבינות מסוגים שונים של אגוזים, שעוברות תהליכים שונים במטרה להידמות ככל האפשר לגבינות חלביות; המבורגרים מן הצומח שמבוססים על חלבון סויה, חלבון חיטה, פטריות, עדשים ועוד; נקניקיות טבעוניות; סוגים שונים של נקניקים שעשויים חומרי גלם שונים ומגוונים, ועוד. אין גבול ליצירתיות והיום יש לא מעט אנשי מקצוע מנוסים שתופסים את הניסיון ליצור תחליפים לטבעונים כאתגר מהנה ומשמעותי. בינתיים, אנחנו מרוויחים ונהנים משפע תחליפים איכותיים 

סל הקניות שלי